31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü. Tütüne karşı farkındalığı amaçlayan 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü’nün bu yılki teması çocukları tütün endüstrisinin müdahalelerinden korumak. Uyarılarda bulunan Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD) Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Başkanı Doç. Dr. H. Volkan Kara “Hedef yeni nesilleri tütün bağımlısı haline getirmek. Sektör sigara, sarma tütün, nargile, e-sigara, ısıtılmış tütün, çiğneme tütünü, nikotin keseleri gibi ürünleri şık ve dikkat çekici ambalajlarla pazarlayarak gençleri tütün kullanmaya özendiriyor” dedi.

ERKEN YAŞTA BAŞLIYOR
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) verilerine göre Avrupa’da 13- 15 yaş arası erkek çocukların yüzde 11.5’i, kız çocuklarının ise yüzde 10.1’i, yani 4 milyon çocuğun tütün kullandığını söyleyen Doç. Dr. Kara, “Birçok ülkede tütün bağımlılığı çocuk veya genç yaşlarda başlıyor. Ömür boyu kullananların büyük kısmı 21 yaşından önce nikotin bağımlısı oluyor. Özendirici ürünler ya da e-sigara gibi araçlarla nikotin bağımlısı olan gençlerin ilerleyen yaşlarda geleneksel sigara kullanma oranı 3 kat fazla” dedi.
E-SİGARA KULLANIMI ARTIYOR
Elektronik sigara, ısıtılmış tütün ve nikotin poşetleri gibi ürünlerin de gençler arasında popülerlik kazandığına işaret eden Doç. Dr. Kara, şu bilgileri verdi: “2022 yılında Avrupa’daki ergenlerin yüzde 12,5’inin, yetişkinlerin ise yüzde 2’sinin e-sigara kullandığı tahmin ediliyor. Bazı Avrupa ülkelerinde okul çocukları arasında e-sigara kullanım oranları, sigara içme oranlarından 2-3 kat daha fazla. Elektronik sigarada kullanılan 16 binden fazla aromanın hedefi çocuklar ve gençleri nikotin bağımlısı yapabilmek.

İNFLUENCERLARI KULLANIYORLAR
TÜTÜN bağımlılığının tüm dünyada küresel bir salgın haline geldiğini söyleyen Doç. Dr. Kara, tütün endüstrinin sıklıkla kullandığı özendirici bazı taktikleri şöyle sıraladı:
- Sosyal medya, dijital yayın hizmetleri ve oyun platformları gibi dijital alanlarda gizli pazarlama yöntemlerini ve influencerları kullanmak
- Yeni, renkli, dikkat çekici tasarıma sahip ürünler tasarlamak, bunları sosyal medyadan pazarlamak
- Bu ürünleri çocukların yoğun olduğu okul gibi alanlarda pazarlamak ve satmak
- Gençlik faaliyetleri, spor etkinlikleri ve konserler gibi gençlere yönelik etkinliklerde sponsorluk ve gizli reklam yapmak
- Tek kullanımlık ürünlerin ve e-sigara fiyatlarını düşük tutmak, ‘bir alana bir bedava’ promosyonları yapmak
- Çocuklar ve gençler için uygun fiyatlı olacak şekilde tekli paket sigara satışı yapmak
- 15 ila 24 yaş arası gençler arasında popüler olan internet yayınlarında ve sosyal medya platformlarında ücretli reklamlar, tütün ve e-sigara kullanımı görselleri, konu başlıkları içeren gönderiler veya şirket markalı gönderileri servis etmek.


















